Запорізький обласний художній музей радий представити ще один твір із своєї колекції: «Збір на церкву», виконаний у 1863 році художником Костянтином Трутовським (1826–1893).
Костянтин Олександрович Трутовський–український художник-живописець і графік. Народився в старовинному слобожанському містечку Курську, дитинство минуло у маєтку батька у Харківській губернії. У 1839-му році Костянтин Трутовський вступає до Миколаївського Інженерного Училища у Петербурзі, де товаришує з Федором Достоєвським, учнем того ж самого навчального закладу. Саме Достоєвський привертає увагу Костянтина Трутовського до творів Миколи Гоголя, і молодий художник, вдалечині від батьківщини, відчуває себе українцем, Закінчивши в 1845 році курс цього закладу і його офіцерських класів, залишений при ньому в якості репетитора, став ретельно відвідувати класи Імператорської Академії мистецтв (1845–1849 рр.) Був учнем професора Ф.Брауні. Згодом, відвідує рисувальні класи А.Мокрицького у Москві. З 1860 р. – академік. Того ж року познайомиться із Т.Шевченком (якому пізніше присвятив картину «Кобзар над Дніпром», 1975).
Трутовський закінчує Академію мистецтв та повертається до України, де живе, як і у дитинстві, то у Харківській, то у Курській губерніях. Метою своєї художньої творчості Трутовський вважає зображення звичайного життя українського селянства тодішньої Слобожанщини, життя, що неминуче зникає під впливом русифікаторської політики російського царату та зламу старих патріархальних традицій українського народу. Трутовський жадає зберегти хоча б на своїх полотнах цей величний світ української духовності. Тому на його картинах так різко відчувається тихий сум за тією гармонією, що має зникнути, і наліт затишного, сентиментального романтизму.
Саме творча діяльність Трутовського вплинула на наступну, чисельну генерацію українських художників: С.Васильківського, І.Їжакевича, М.Пимоненка. О.Сластіона та інших.
Картина, що зберігається у Запорізькому обласному художньому музеї зображує побутову сцену із життя українського селянства. На роздоріжжі стоїть хрест з рушником, вишитим червоним. Біля нього, прямуючи на роботу, зупинились помолитись жінки. За ними ув’язався кудлатий пес. Старий збирає гроші. На другому плані за пишним ланом видніється село і церква, з іншого боку на обрії – ледь помітний курган. Дівчина у плахті-чевонятці на колінах, мабуть молиться про вдале заміжжя, жінка в очіпку із дитиною, колискою за спиною та старий із розумінням дивляться на неї.
Придорожні хрести в українській культурі займали особливе місце. Ставилися вони у чітко визначених місцях: на своєму дворі чи полі, як оберіг, на Славу Божу, на околицях населеного пункту для захисту від хвороб чи епідемій, при дорогах, біля водоймищ, роздоріжжях, на якихось сакральних чи історичних місцях, а також на честь визначних подій села.