Ми продовжуємо нашу розповідь про життя та творчість Лесі Українки. Сьогодні ми будемо мандрувати «рідним куточком», тими місцями, які були дорогі її серцю, з якими були пов’язані світлі та добрі спогади, які надихали її талант.
«...Найрідніший для мене край – Волинь» - неодноразово писала Леся. Її раннє дитинство пройшло на житомирській Волині, у містечку над Случчю – Новограді-Волинському. Але саме в Луцьку «почалися два найвизначніші у Лесиному житті процеси: там почалася її творчість, що піднесла її так високо, там почалася страшна недуга, що занапастила її в розквіті творчості» - писала у спогадах сестра Ольга Косач-Кривинюк.
Місця, що надихали Лесин талант привабили і художника Валентина Феодосійовича Кирилкова (1936). Народившись та навчаючись на півдні, в Одесі, своє творче життя він навіки пов’язав з Луцьком, Волинню. Поетичні волинські краєвиди, замок Любарта, рідна домівка, до якої завжди линула душею Леся Українка – художник зробив серію ліноритів, сюжети яких розповідають про ці місця. Роботи стилістично цілісні та майстерно виконані, їх можна порівняти із творами народного мистецтва. Художник невипадково в такій манері створює свої лінорити, наче нагадує, що живе в краю майстрів-різьб’ярів, бо кожна робота ніби створена їх вправною рукою.
Замок Любарта – символ величі Волині. Як і кожен замок він має свої легенди, що огортають його флером таємничості. Одна з них розповідає історію його створення: литовський князь Любарт взяв собі за дружину волинську княжну на ім’я Агрипіна. На знак великої сили кохання збудував він для неї замок з трьома вежами, що засвідчували вічність і щирість почуттів князя. Кожна з веж мала свою назву, але була своєрідним символом Віри, Надії та Любові.
Про Божу любов до волинської святині розповідає ще одна легенда: під час нападу ханського війська налякані мешканці зібралися у церкві Івана Богослова на молитву з проханням про захист. Бог почув їх, і сталося справжнє диво – вітер змінив свій напрямок і всі стріли полетіли у нападників. І чим далі метали стріли – тим більше гинуло воїнів по той бік укріплень...
Напевно ці «часу давнього скрижалі» були добре відомі і таїна та велич Луцького замку поставали перед Лесею Українкою:
...В дворі старого замчища-руїни
зібрались ми на віче, все поважні...
...Зубчата тінь від замкового муру
все довшала, а далі й двір покрила.
В бойниці небо стало темно-синім....
Цікаво, що на стінах замку – багато написів його відвідувачів, що залишили тут згадку про себе. Найстаріший запис зроблений 1602 року. Зауважимо, що нецензурних і зневажливих – немає. Також зберігся напис, який залишила сестра Лесі Українки Ольга Косач.
Замок увійшов до переліку «Семи чудес України» і є символом Луцька.
«Колодяжне – прадавня оселя. Переказ каже, що назва походить від незлічимих колодязів, куди скидали в часи поганства жертви для втихомирення якогось строгого бога» - писав Юрій Косач, небіж Лесі Українки.
У травні 1882 р. сім'я Косачів переїхала з Луцька в с. Колодяжне, у будинок, який у родині звався великим. Тут народилися молодші діти - Оксана, Микола, Ізидора. Родина збільшилася, діти підростали і в 1890 році у садибі побудували Лесин "білий" будиночок, а в 1896 р. – "сірий" будинок, що його називали батьківським.
Вікна та віконниці його були пофарбовані в сірий колір, від чого й пішла назва. Цікаво, що в домі була також «сіра» вітальня, що одночасно була і ляльковим театром, де Косачі ставили вистави.
Покоївка родини Косачів Варвара Дмитрук згадувала, як закладали будинок: «…одного ранку у двір прийшли майстри, музиканти з Любитова. Петро Антонович виніс відро горілки і став причащати та примовляти: «Пийте, люди, та веселіться, грайте, щоб домик цей був веселим і той, хто в ньому буде мешкати». Поклали перші камені, окропили їх горілкою».
Косачі дуже любили цю садибу: «Колодяжне - це, власне, вдома, а решта, то це все так собі - між іншим…»
Зараз тут розгорнуто Літературно-меморіальний музей Лесі Українки, що почав свою історію з 1949 року. Одним з його експонатів є своєрідна адреса, «написана» рукою Лесі: «Моя адреса: Ковель. Волинск.губ. с.Колодяжне.»
«Щоб було просторніше, збудував за це літо окреме літературне шале-флігель для старших дітей, і в ньому живуть Леся і Ліля, а Миша теж, коли приїздить туди, ми ж з малими живемо в домі. Із цього розселення маємо розвагу, то ми ходимо до Лесі, то вона до нас на обід» - згадував Петро Антонович Косач.
Ермітаж, як називала його Леся з’явився у 1890 році. Блакитні віконниці, білі стіни – від чого і отримав він свою назву – «білий». Зверху був відкритий балкон, його ще називали солярієм. Дно балкону встеляли жерстю, зверху насипали пісок. Він нагрівався на сонці, і Леся приймала сонячні ванни, що полегшували її стан при туберкульозі.
У «білому» будиночку молода поетеса жила з 1893, переважно влітку, під час своїх приїздів до Колодяжного. Тут з’явилися її твори: «Дорога», цикли поезій «Мелодії» і «Пісні про волю» та ін. Тут вона складала список авторів, що мали увійти до бібліотечки кращих творів світової літератури українською мовою. Тут написаний нею курс «Стародавня історія східних народів» для молодших сестер і брата.
У лютому 1907 р. Леся востаннє побувала тут.
«Блакитна» кімната, як її називала Леся – вітальня у «білому» будиночку. У різні часи тут бували відомі діячі української культури: І. Франко, Ф. Красицький, сім’ї М. Лисенка і М. Старицького та ін. Велися літературні розмови, співались українські пісні, грала музика.
Посередині кімнати – овальний стіл, покритий скатертиною, на столі – гасова лампа. Біля стіни – невеликий диван із високою спинкою, на стінах – велике дзеркало, краєвиди міст, де бувала Леся Українка.
Велику частину кімнати займає рояль. Його клавіші пам’ятають дотик рук Лесі. Рояль небозі подарувала дружина Михайла Драгоманова Людмила Михайлівна. Інструмент датується 1860 роком і виготовлений французькою фірмою «Плеєль», яка працює і досі.
«Леся Українка добре знала музику, з великим почуттям грала на піаніно. Особливо вона захоплювала мене сонатою Бетховена «Quasi una fantasia» («Місячна соната»), виконувала твори Ліста, Шопена, Моцарта, Шумана, Чайковського, дуже добре грала сюїту Гріга «Пер Гюнт», яка тоді щойно з'явилася» - згадував Нестор Гамбарашвілі, кохання 24-річної Лесі.
За свідченням професорки Наталії Свириденко: «на території України є три найбільші раритетні роялі: рояль Терещенків у Національному музеї історії України, рояль Рубінштейна в Одеському будинку вчених та рояль Лесі Українки в Колодяжному».
До 150-річного ювілею реставратори повернули роялю його первісне звучання.
Троє із шести дітей Косачів – Оксана, Ізидора і Микола – були охрещені у селі Волошки, що розкинулося за декілька кілометрів. Справа в тому, що своєї церкви в Колодяжне не мало і селяни ходили на службу Божу до сусідніх Волошок. У 1845 році тут був збудований невеликий ошатний дерев’яний Свято-Миколаївський храм. Місце було світле і добре.
Одразу за церквою росли старі дуби. Два з них і стоять там нині, один з яких називають Дубом Косачів. Зараз це – ботанічна пам’ятка природи місцевого значення «Дуби звичайні–велетні»: два дерева 525 і 625 років, із діаметрами стовбурів 1, 2 і 2, 0 метрів відповідно та заввишки 25,0 і 27,0 метрів, що ростуть на півдні села.
На жаль на Різдво, 7 січня 2007 року Свято-Миколаївська церква була знищена вогнем. Але церковна громада звернулася до людей: «Відбудуймо храм всім миром!» І нова церква постала на місці згорілої