Твори відомої української художниці Тетяни Яблонської (1917-2005) є справжньою окрасою колекції Запорізького обласного художнього музею. Її творчість – явище цілісне та абсолютно своєрідне. Воно складається з окремих періодів, кожен з яких не схожий на попередній, іноді здається, що взагалі має іншу філософію. Але всі пошуки і зміни складають природню діалектику життя творчої людини. Музей щасливий тим, що має твори всіх періодів творчості художниці.
Народилася Т.Яблонська у 1917 році. Її сім’я з повна пережила всі поневіряння буремних часів революцій. У 1933 Тетяна приїхала до Києва, де вступила до художнього технікуму, з другого курсу якого перевелася до Київського художнього інституту, навчаючись на факультеті живопису. На перших курсах її вчителями були А.Черкаський (з живопису) та К.Єлева (з рисунка). З третього курсу вона перейшла до майстерні Ф.Кричевського, який викладав живопис і композицію, а С.Григор'єв – рисунок.
Тетяна Яблонська ще зовсім молодою яскраво проявила свій талант. Популярності набула широко відома картина художниці «Хліб» (1949р.), написана у перші повоєнні роки. Ця робота яскраво представляла добу соціалістичного реалізму з притаманним йому ентузіазмом.
У другій половині 1950-х років, Тетяна Нилівна захопилась колоритом живопису вірмерських і закарпатських художників, а у 1960-ті, її привабила творчість народних майстрів К.Білокур, П.Власенко, М.Примаченко. У цей період змінюється колір у творах художниці – він стає холоднуватим, наближеним до колористичної системи народних майстрів. Пластичне рішення стає більш узагальненим. Прості сюжети часто набувають сили знаку, символу.
В нашому музеї зберігається одна з таких робіт – «Колиска» (1969 р.). У затишній кімнаті української хати, огорнутій тишею і хлолднуватим світлом хатньої прохолоди літнього дня, стоїть колиска з немовлям. На другому плані – ліжко батьків з «копицями» (як казала моя бабуся) подушок. Далі на стіні – стара фотографія дідуся і бабусі. Так за допомогою простих речей художниця розповіла про найголовніше у житті кожної людини.
Сьогодні ми представляємо картину останнього періоду життя Т.Яблонської з серії «Обереги». У той час, коли літній художниці було важко пересуватися, вона зробила ляльок-оберегів з очерету і почала їх малювати. Золотаві стебла на тлі побіленої стіни, написані дрібними рухливими мазками. Це створює враження огорнутості світлом, повітрям, яке у постійному русі. Загадкові постаті оберегів з багатьма хрестоподібними солярними знаками неначе були створені не сучасною художницею, а були накручені і нав’язані давніми мольфарами.
Музею пощастило придбати роботи, які створила художниця не задовго до відходу у вічність. У літньої жінки, яка майже не могла рухатись, світ звузився до розміру вікна, біля якого вона сиділа. Кожного дня, лівою рукою, вона малювала пастеллю те, що бачила: сонячне світло на рамі, краплі дощу на склі, квіти на підвіконні – для справжнього художника процес творення рівнозначний процесу дихання.