Зінаїда Євгенівна Серебрякова художньому ремеслу не навчалася в жодному навчальному закладі. Короткочасні заняття в школі М.К.Тенішевої, в студії О.Е.Браза, в Парижі у Симона і Дюше – це все. Але її талант був закладений в генах від іменитих родичів декількох поколінь сім'ї Бенуа-Лансере. Архітектори, скульптори, графіки, живописці, музиканти, мистецтвознавці – всі вони були творцями. З таким родоводом, З.Серебряковій просто нічого не залишалося, як тільки стати блискучим живописцем. Такою її зробили і величезна працьовитість і висока культура.
Будучи вже визнаним майстром, автором таких прекрасних творів, як «За туалетом. Автопортрет», «Жнива», «Вибілювання полотна», З.Є.Серебрякова в 1924 році назавжди виїжджає до Франції. П'ять її робіт паризького періоду надійшли до музею від Т.Б.Серебрякової – дочки художниці. Пастель «Молода жінка в головному уборі» – із серії етюдів, привезених З.Серебряковою з її першої поїздки до Марокко в 1928 році.
Молода жінка напівлежить на боці, спираючись на правий лікоть, у вільній, природній і цілком східній позі. Голова і частина смаглявого обличчя обмотані білою тканиною. Художниця точно фіксує типові зовнішні риси марокканських жінок – великі риси виличного обличчя, трохи розкосі очі, пухкі, чітко окреслені губи. На дівчині блуза біло-блакитних, світло-зелених, світло-рожевих тонів, помаранчева спідниця і бузкові шаровари. Складки одягу підкреслені лініями більш темного кольору. На другому плані – блакитне небо зі стилізованим тонкостовбурним деревом.
Швидко, вільно, точно в потрібне місце і з необхідною легкістю або силою нанесені точки, штрихи, лінії, розтушовування. Все говорить про те, що Серебрякова прекрасний малювальник і чудовий живописець. Віртуозно об'єднуючи, завершуючи колірне рішення, художниця створює своє «свято для ока». Пастельні тони етюду, то прозорі і м'які, то щільні, раптом, в залежності від освітлення, стають звучними. Етюд виконаний з натури. Саме так вона завжди і працювала. Її головна увага зосередилася на обличчі і позі моделі. Обличчя вона доводить до повної завершеності. Техніка її віртуозна. Буквально відчуваєш пружну гладку шкіру. Не закінчена робота над лівою рукою. Можливо, не встигла. Як каже Т. Серебрякова, художниця працювала під час поїздки багато і миттєво. Їй вистачало півгодини на пастельний портрет. Такий темп був продиктований місцевими обставинами. Коран забороняв позування. Художниці доводилося за невелику плату буквально «ловити» модель.
З.Серебрякова у своїх творах завжди була схильна до красивих людей, до краси природи, до краси речей. Її девіз: «Мистецтво – це обов'язково пошук прекрасного». І наш етюд тому підтвердження. Художниця завжди з повагою, любов'ю і увагою ставилася до простих людей, до селян. У її полотнах вони значні і красиві. Так само вона поставилася і до людей Марокко: «Мені араби нагадують нескучненських селян, у них те ж почуття власної гідності, та ж людська гордість і волелюбність».
Минуло багато часу, але і через століття будуть вірними слова А.Н.Бенуа: «Мистецтво Серебрякової залишається таким же свіжим, безпосереднім і підкуповуючим».
Провідний науковий співробітник
Людмила Травень