Видатна українська художниця-живописець з феноменальним талантом Тетяна Яблонська (1917 – 2005 рр..) посідає одне з чільних місць у сучасному українському малярстві. Авторка сотні робіт різних жанрів та стилів: від імпресіоністичних пейзажів до психологічних портретів. ЇЇ полотна відображали основні тенденції українського живопису ХХ століття. Виконані олівцем, аквареллю, олією, пастеллю – вони надто відрізняються одне від одного, від того іноді здається, що виконані були різними художниками. Проте в кожному новому художньому та стилістичному пошуку майстриня проявляла себе як незалежний та унікальний живописець, який глибоко відчуває сенс життя та світу. В її роботах послідовно розробляються «вічні теми» та розвиваються найкращі традиції класичного українського живопису. І це свідчить про різноплановий та надзвичайний хист відомої не лише в Україні мисткині.
Роботи художниці зберігаються в багатьох художніх музеях України – у Запоріжжі, Харкові, Полтаві, Дніпрі, Горлівці, Донецьку, у Львівській картинній галереї, Національного художнього музею України у Києві, в закордонних колекціях та приватних колекціях України й світу.
Твори неповторної Тетяни Яблонської є справжньою окрасою колекції Запорізького обласного художнього музею. «Колиска» 1968 року – одна з найкращих робіт зібрання музею. Невипадково вона прикрасила обкладинку видання «Тетяна Яблонська в колекції Запорізького художнього музею» (Київ, вид. «Родовід», 2017р.).
Народилась Тетяна Нилівна Яблонська в 1917 році в родині викладачів. Освіту здобула в художньому технікумі в Києві, далі навчалась на факультеті живопису в Київському державному художньому інституті, де згодом і викладала.
Традиційно у творчому поступі художниці виокремлюють кілька періодів, кожний з яких збігався зі змінами, що відбувалися в країні, був позначений своєю тематикою та засобами виразності її полотен. У зв’язку з цим критики кожного разу писали про появу «нової, іншої Яблонської», що своїми новоствореними роботами наче дискутувала із попередніми.
Дуже важливим у творчості Яблонської є декоративний чи фольклорний період (60-ті роки). В ті роки художниця знаходилась в пошуках великого стилю, нових заходів виразності. Цьому сприяли її подорожі до Вірменії та на Закарпаття. Подорожуючи селами України, вона вбирає в себе те цілюще, що має багата українська земля – її надбання, традиції, мудрість, філософію. ЇЇ монументально-декоративні пошуки надихаються народним мистецтвом. Захоплення розписами відомих Катерини Білокур та Марії Примаченко дало поштовх до появи нових тем, пов’язаних з поняттям вічності, народності, з пошуком відповідних пластичних засобів.
Треба відзначити, що особливий нюанс в роботах художниці в 60-ті роки – це кольори, які вторять в унісон іншим деталям картини, однак виражають щось своє, на власній, особливій мові. Вони – органічні, нематеріальні, щільні і глибокі. Колір передає духовну субстанцію її робіт і є головним їх компонентом.
В Запорізькому художньому музеї декоративний період представлений чудовою картиною «Колиска» 1968 року, яка написана на невеликому за розміром малюнку, зробленому в с. Горностайполь, що знаходиться неподалік від сумнозвісного Чорнобилю. Це село тепер в зоні.
Автор вважала це полотно найбільш вдалим з усього декоративного циклу. Художниця навмисно обмежила палітру лише двома фарбами – рожевими і синіми. Головна ідея твору – естафета поколінь. Тут вдалося втілити і вічну народну мудрість, і наступність поколінь, і філософію життя українського народу, його традиції.
На передньому плані зображена дитяча колиска з немовлям у рожевому покривалі. Колиска з тоненьких металевих прутиків, з фігурними завитками, завішена прозорими занавісками. Далі – ліжко біля синього килима, на рожевому простирадлі якого дві пари симетричних подушок під прозорими накидками.
Рожева кайма на килимі перекликається з покривалом на ліжку та у немовляти, а також з двома стрічками на бильцях ліжка. На стіні – портрет з зображенням вусатого дідуся та бабусі в білій хустці, обрамлений білим мережаним рушником. Мереживо перекликається з підзорником на ліжку. Все підпорядковане єдиному гармонійному ритму і чіткій симетрії. Мир і тиша, злагода і спокій панують в цьому магічному полотні.
Колір в картині – звучний і сильний, яскравий і монументальний, і разом з тим – ненав’язливий і гармонійний. Філософія і мудрість, вічність і кохання – все знайшло місце в цій декоративній і звучній композиції.
Творчість Тетяни Нилівни Яблонської прокреслила більше ніж півстоліття історії вітчизняної образотворчості, позначивши кожний з етапів її поступу своїми полотнами, більшість з яких стали знаковими. За роки плідної діяльності своїми творами Т. Яблонській вдалось багато сказати світові про Україну, про красу її природи, про характер українців, їхній оптимізм, любов до життя, до краси, здатність до співчуття. Її твори вирізняються філософською глибиною світосприйняття, багатим і вишуканим колоритом, композиційною довершеністю та оригінальністю просторових вирішень теми. Багатьом полотнам художниці притаманні тонка задушевність, лаконічність стилю, майстерність декоративного узагальнення. Запорізькій художній музей щасливий мати в своєму зібранні роботи дивовижної, самобутньої української художниці, відомої у всьому світі, Тетяни Яблонської.
Зав. відділом науково-експозиційної
та просвітницької роботи Антоніна Білявська