150 років тому, 25 лютого 1871 р. у Новоград-Волинському народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач).
Дочка Прометея - назвав Лесю Українку Борис Олійник в однойменній поемі. Сміливо йти обраним шляхом, змагатися з долею і не впадати у відчай під її ударами – життєве кредо Лесі Українки. Сама поетеса вклала в уста однієї з своїх героїнь, Ніобеї, слова: «І хоч у горе закохана, все ж я дочка Прометея…»
Ім’я поетеси овіяне особливою людською любов’ю, постать – має якусь магічну привабливість. Як влучно зауважено у «Енциклопедії життя і творчості Лесі Українки»: «Вся сукупність її творів – це образ ідеальної землі, земного раю, що зветься «Україною». З’явився цей образ – і цілі маси людей збагнули, що вони не просто обивателі, а українці…». Може тому вона стала своєрідним символом України не тільки завдяки своєму псевдоніму.
Як писала геніальна Ліна Костенко «Коли ти навіть звався — Малоросія, твоя поетеса була Українкою!..»
Напевно тому постать Лесі Українки завжди приваблювала художників.
Музейна збірка також має чимало прекрасних портретних зображень Лесі Українки.
Серед живописних творів перш за все звертає увагу робота Лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка, народного художника України Любомира Мирославовича Медвідя (1941). У 1970-1980-х роках художник створив галерею портретів визначних діячів національної культури, серед яких була і Леся Українка. Згодом художник напише цілу серію саме її портретів. «З зображенням поетеси у художника виникала асоціація з чорним кольором. Медвідь вважає, що все, що оточувало поетесу, було сповнене чорноти, яка відтіняла ясність і добро її творчості…» - зауважує «Бібліотека українського мистецтва». В таких темних кольорах постає перед глядачем Леся Українка в портреті (1), що має й іншу назву «Сontra spem spero». До болю гостро відчувається її самотність: сам на сам серед похмурого, непривітного світу, навіть рідні люди, як ті дерева, десь далеко-далеко, на небокраї.
“Усе, втілене у моїх полотнах, не свято для ока, а лише провокування почуттів” – говорить художник.
Леся Українка (2) запорізького художника Володимира Васильовича Форостецького (1946-2017) постає перед глядачем втіленням геніального вірша Ліни Костенко:
«А що ж людина?..
…Сама не літає
А крила має. А крила має!
Вони, ті крила, не зпуху-пір’я,..
У кого - з вічного поривання...
У кого - з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.
Людина нібито не літає..
А крила має. А крила має!»
Доля ще одного портрету Лесі Українки дуже не звична. Потрапив він до музейної збірки з далекої Австралії. Надіслав його разом зі своїми більш ніж 300-ма роботами наш земляк – художник Віктор Тимофійович Грозний (1925-2003), що після Другої Світової війни волею долі опинився на цьому континенті. Виконала його добра товаришка Віктора Тимофійовича, його посестра у творчій роботі – Марія Лукіш.
Цей портрет (3), як і твори самого В.Грозного належить до так званого наївного малярства, де художники, не маючи класичної художньої освіти безпосередньо, захоплено і яскраво висловлюють свої почуття у творчості.
Він постає перед нами як виразне свідчення того, що «нашого цвіту по всьому світу», що і в далекій Австралії живуть українці, які люблять та пам’ятають Лесю Українку.
Мабуть символічно, що цього року у січні виповнилось й 125 років від дня народження Василя Ілліча Касіяна (1896-1976), видатного українського графіка, Народного художника, першого з українських художників лауреата Державної премії імені Тараса Шевченка.
«Я показував Лесю Українку сильною, мужньою і як крицевою зброєю було її слово, змальовував красивою…». Василя Касіяна приваблював образ поетеси через незбориму силу духу.
Такою постає вона перед глядачем у ілюстрації (4) до поезії ”У чорную хмару зібралася туга моя...” (1970). Бентежний образ Лесі Українки тут майже зливається із збуреної грозою природою. Те, як зображує поетесу В.Касіян перегукується з одним з офортних портретів Т.Г.Шевченка. Та негода, яка в сюжеті тільки докочувалася до Кобзаря, тут, здається всією силою вдарила по маленькій, тендітній жінці. Але їй вистачає сил і мужності протистояти та навіть йти вперед.
...Я вийду сама проти бурі
І стану, – поміряєм силу!
Більш витонченою зображує її художник на іншому портреті (5) (1970). Тонкі, тремтливі лінії створюють задумливий, ніжний образ. Художник не додає ніяких зайвих деталей, тло умовне, щоб не відволікати уваги глядача від Лесиного обличчя.
Майже півстоліття тому, у 1966 та 1971 роках видавництво «Мистецтво» випустило серію листівок-портретів Лесі Українки художника, Лауреата Національної премії ім. Т.Г.Шевченка Василя Яковича Чебаника (1933). Один з них отримав високу оцінку сестри Лесі Ізидори: «…це на рідкість талановитий мистець, бо так передати схожість і вираз обличчя людини, ніколи не бачивши її живу, це може тільки якийсь особливий артист, що його природа наділила даром особливої інтуїції».
Ймовірно портрети із музейної збірки могли входити до тієї серії, про це говорять роки їх виконання. Глибока проникливість у сутність творчої особистості поетеси, «особлива інтуїція», графічна експресія – визначні риси гравюр В. Чебаника, втілених на пластику: (6) «Ілюстрація до віршу-автографу Л.Українки» (1966) та (7) «Дочка Прометея» (1971). Художник створює свій образ, свою Лесю Українку, що сповнена задумів та має тверду впевненість у змозі їх втілити:
«Хто вам казав, що я слабка,
Що я корюся долі?
Хіба тремтить моя рука
Чи пісня й думка кволі?»
Свою Лесю Українку нам представляє художник з Тернополя Ярослав Максимович Омелян (1929). Проживши сам складне, буремне життя він добре розумів важкість повного випробувань шляху, яким пройшла ця тендітна жінка. Здається митця надихала серія останніх фотографій Лесі Українки, зроблених її двоюрідним братом Юрієм Тесленко-Приходьком у 1913 році.
На портреті (8) (1991), виконаного у техніці лінориту ми бачимо змарнілу, але не скорену в своїй внутрішній силі жінку. Стомленим поглядом вона наче вдивляється прийдешні часи, впевнена, що:
«Довго щирими сими словами
До людей промовлятиму я»
Цікавою є ще одна робота Я.Омеляна. Це книжковий знак (9) (Ex libris - «з книг») «Пам’яти Лесі Українки. 1871-1913».
«Книжкові знаки пам’яті» - особлива сторінка у творчому доробку митця. Вийшовши в світ майже одразу ця серія стала раритетною. Художник присвятив їх видатним постатям української держави, культури, військовим діячам і духовним лідерам нашого народу. І серед них – Леся Українка. В екслібрисі автор знаходить лаконічні виражальні засоби, які найповніше характеризують та розкривають її творчу особистість.
Старший науковий співробітник
Юлія Мартиненко