В колекції Запорізького художнього музею зберігається два полотна відомого мариніста Лева Феліксовича Лагорію (1827-1905). Одне з них - “Морський пейзаж” (1896) з головним лагорієвським героєм — морем і простим, характерним для автора, сюжетом.
Картина була придбана 1980 року у нащадка ленінградського колекціонера, до якого (імовірно) потрапила з посмертної персональної виставки Л.Лагоріо (1906) в Петербурзі.
Перші художні навички (1838-1839) Лагоріо отримав у свого видатного земляка І.К.Айвазовського. Пізніше він продовжив своє навчання (1843-1850) в Петербурзькій Академії мистецтв в класі одного з найкращих викладачів М.М.Воробйова. На все життя засвоїв художник академічну школу живопису в майстерності малюнку, в композиційному рішенні і в умовності кольору.
За успіхи в Академії Лагоріо було надане закордонне відрядження. (1853-1860). він знайомиться з природою Франції, Італії, Швейцарії і привозить на батьківщину близько 30 пейзажів.
З перших самостійних кроків в мистецтві, художника цікавить усе, що пов'язано з морем. Він багато подорожую по рідній країні, відвідує Крим, Кавказ. Споглядає, збираючи краєвиди і враження, що в подальшому дозволить йому писати багаточисельні полотна без прикмет конкретної місцевості. Скоріше за все і наше полотно написане саме так.
З 1864 року Лагоріо жив у Петербурзі. Відомо, що в кінці життя він багато працював в Фінляндії і Норвегії. Можливо мотив “Морського пейзажу” навіяний враженнями від північної природи.
Небо займає більшу частину полотна. Голубувато-сіре, місцями блідо-жовте від небаченого за сірими хмарами місяця, воно темнішає в глибині над морем. Жовто-сірою стрічкою позначена морська лінія горизонту. Вузька смуга води і маленький корабель вдалечині дають ілюзію великого водяного простору. У центрі, на морській поверхні, по гребінцям низьких хвиль ритмічно “рухається” місячна доріжка. Улюблений мотив майже усіх мариністів допомагає Лагоріо утримати у рівноваги всю композицію.
Корабель і два вітрильних човни з ледь наміченими постатями людей — оживляють, вірніше “населяють” морський пейзаж. І це дуже характерно для Лагоріо.
Ще одна особливість марин — майже обов'язкова берегова кромка. В цій роботі їх навіть дві. На віддаленому березі справа рослинність і споруди дані узагальнено, тільки ледь виділяється силует млина. Більш детально переданий ближній берег. Тут кущі, каміння, колоди, напіврозбита бочка, валуни. Нічний час, але усе добре видно. Це наводить на думку — чи не коротка це біла ніч? Все тихо в природі, ледь загадково і хвилюючи гарно.
Ефектне освітлення, місячна доріжка, корабель, що кличе за собою, таємничість ночі і навіть напіврозбитий бочонок — все це данина романтичному напрямку в академічному живопису. І в той же час, спроба Лагоріо прикрасити обраний мотив надає можливість віднести “Морський пейзаж” до салонного (знов же академічного) живопису, вельми характерного для цього періоду.
М'яка манера письма (лише місячна доріжка написана пастозно), читкий малюнок, холоднувата гама сірих, темно-коричневих і темно-зелених тонів — все говорить, що полотно належить пензлю гарного академічного художника зі своїм впізнаваним почерком.
Провідний науковий співробітник
Людмила Травень