Запорізький обласний художній музей вітає всіх поціновувачів мистецтва.
Цього разу представляємо вам твори запорізького художника Валентина Ступіна (1911-1997) - "Айва", "Жоржини", "Апельсини". Прості речі, невибагливі назви - художник життєдайним кольором перетворює на вишукані романтичні натюрморти.
Валентин Юхимович Ступін один з визначних художників радянського періоду. Його творчість займає особливе місце в українському мистецтві з тим значним внеском, зробленим своїми гармонійними, романтичними та життєдайними творами. Важливо зауважити, що навіть у складні радянські часи йому вдалося у мистецькому колі запорізьких художників зберегти свою художню мову, свої погляди. Творити мудро, наполегливо, впевнено, відповідно своєму таланту. Його мистецька мелодія звучить то гучно та урочисто, то ніжно та проникливо, то чисто та витончено долаючи усі перешкоди зберігаючи безпосередність вражень, естетичну гармонійність та художню впевнену силу, де є достовірності часу, його розуміння.
Творчий шлях, обраний митцем був нелегким, напруженим, з усіма складностями, які випали на долю його покоління. Протистояти усім життєвим обставинам допомагав вроджений оптимізм.
Валентин Юхимович Ступін народився у м.Олександрівську (тепер м.Запоріжжя) у вересні 1911р. З середини 20-х років знайомиться з мистецтвом у запорізькій художній профшколі. Вчиться у Михайла Никифоровича Кузнецова - вихованця Петербургської Академії мистецтв. У 1927-1930 продовжує освіту у Москві, у відомих художників П.П.Кончаловського, В.А.Фаворського та П.Я.Павлінова, що викладали у ВХУТЕІНі (Вищому державному художньо-технічному інституті). Після трьох курсів навчання повертається у Запоріжжя і працює на заводі, не припиняючи занять живописом. Під час Великої Вітчизняної війни разом із заводом евакуювався до Омська. Саме тут Валентин Ступін вперше показав свої роботи на Всесибірській виставці.
Після війни разом з заводом повернувся у рідне місто, де продовжував працювати і лише згодом, у 50-ті роки бере участь у створенні Запорізького товариства художників. Активно працює, надає свої роботи на різні виставки. Серед експонованих творів — тематичні картини, пейзажі, портрети, натюрморти. В 1963р. стає членом Спілки художників УРСР.
У музеї зберігається 231 робота митця. Аналізуючи колекцію можна зробити висновок, що головним жанром для художника став натюрморт. Твори художника привертають увагу, приваблюють яскравими фарбами та дають змогу оцінити основну рису творчого потенціалу В.Ступіна — щирість у сприйнятті світу.
Натюрморти створені у 1950-х роках переважно постановочні за характером. Автор будує їх знаходячи необхідні для цього засоби. Одним з таких натюрмортів є “Овочі та перець”, в ньому слід відмітити простоту та буденність, яка підкреслена лаконічністю відібраних предметів. Спокійний та тихий за настроєм він несподівано набуває урочистості. Завдяки тому, що в'язка перцю контрастує на тлі світлої стіни, складається враження, що вона наче оточена повітрям. Це дає всьому натюрморту особливу ноту звучання, відкриває почуття захоплення красою, яку відчув митець.
Зовсім по іншому виконані натюрморти вже на початку 60-х років (“Жоржини”, “Айва”, “Яблука”). У першому — спостережливий погляд художника за життям квітів від розквіту до згасання. Різнокольорові жоржини у прозорій банці на синьо-сірому тлі — домінанта композиції. Жовто-золоті, яскраво-рожеві та червоні кольори квітів протиставлені тим, що лежать зів'ялі на світлому столі. Їх обсипані пелюстки розкидані поруч. М'яко написані зелені стебла з листям, круглі пуп'янки. Приваблює виразність живописного мазка, особливість форми їх довгих пелюсток.
У другому натюрморті, “Айва”, підкреслено матеріальні форми плодів із жовтуватими відтінками і протиставлені скляним предметам поруч та керамічному блюду, в якому вони знаходяться. Їх заокруглені форми та об'єми виділяються завдяки погляду зверху на прямокутник столу, який розміщений трохи діагонально та підтриманий кутом фрагменту газети на першому плані.
Прикметою часу стала у натюрморті “Айва”- газета, у “Яблуках” - “авоська”(сітка), в якій видно кілька фруктів, решта розсипана на сіруватій тканині. Плоди різних кольорів, розмірів серед зеленого листя на гілках контрастують із скляною прозорою вазою, що виблискує водою і доповнює загальну картину.
У цих роботах на перший погляд випадкові речі (синя сітка, газета) несподівано перетворюються у прикмети епохи. Саме дрібні деталі фіксують те, що поступово стає зрозумілим із плином часу.
Натюрморти 70-х років продовжують лінію символічного трактування образів, надаючи перевагу декоративності й своєрідності натури. Для митця важливо виявити конструкцію предмета, форму, аналізуючи поверхню, розкладаючи на грані, намагаючись осягнути його внутрішню структуру.
Пишний букет рожевих півоній (“Півонії”, 1972) розкинувся над картатою червоно-жовтою скатертиною. Автор протиставляє форми ніжно-рожевих важких квітів на гнучких стеблах та яскраву жорстку геометрію.
У натюрморті “Груші і сливи”(1974) чітко виявлені форми плодів, їх різниця підсилена контрастним звучанням барв. Жовтуваті та білі драпування м'яко укладені на вохристо-червонуватому тлі. Блюдо та ваза на високій ніжці, в яких знаходяться плоди, доповнюють гру та протиставлення форм, великий зелений кавун додає ритмічної цілісності та врівноважує композицію. Тло розкриває та підтримує своєрідність кожного з них. Сезанівська вагомість плодів підкреслена переважно холодними рефлексами різних предметів.
“Апельсини” (1975) сяють яскравими сонячними барвами. Пружні плоди у червоному блюді, розсипані на біло-блакитному тлі драпування, створюють свою декоративну ритміку. Заокруглені форми плодів підсилені цим ритмом, що створює таке відчуття. Наче дорогоцінність все разом виринає помаранчевим сяйвом з темряви.
Зовсім інше, більш зосереджене, ставлення до плодів у натюрморті “Гранати”(1979). Зображені двоє плодів: один цілий, у своїй неповторній формі та кольорі, другий, розрізаний навпіл демонструє соковиті зерна. Ніжне тло світлого м'якого драпування із глибокими тінями виявляє та підкреслює їх об'єми та вагомість.
Валентин Ступін художник цілісний, натура оптимістична та натхнена. Саме ці якості його таланту допомогли сприйняти уроки П.Кончаловського і розвинутися природним здібностям чуйного учня. Він розкрився у всій своїй силі образного бачення, вміння говорити мовою живописця та графіка впевнено та радісно. Уроки Кончаловського залишилися для В.Ступіна головними у його творчому житті, допомогли зберегти розуміння цілі, знайти свій шлях у мистецтві.
В.Ступін — художник, що проніс крізь все життя впевнений оптимістичний погляд на світ, зумів втілити у роботах свої думки, своє добре відношення до оточуючих. Створений ним образний світ дещо романтичний, несе з собою високі щирі та сильні почуття.